Tuesday 23 May 2017

En lugn festival

Hemma igen efter en mycket trevlig helg i Stockholm.

Det är inte första gången jag besöker Stockholms Internationella Seriefestival (SIS) men första som ren besökare. Självklart fanns mina 1000 ögon-böcker i Albumförlagets monter men jag hade ingen inplanering signering eller liknande. Jag kunde glida runt och titta och framför allt snacka med folk.


Jag vet inga besökssiffror men det kändes lite glesare mellan borden än tidigare år. Det kan dock bero på ommöbleringen. Det kändes också som ventilationen funkade bättre. Men det var mycket folk och mängder av utställare. Jag kände hur det kliade i fingrarna att ha ett bord på mässan igen. Kanske nästa år? Jag har några idéer...


Det blev inte så mycket handlat i år. Det polska förlaget Centrala var där. Jag hade inte hört talas om dem tidigare men böckerna var fina. Jag träffade illustratören Gosia Hera och köpte en bok hon illustrerat. Mirelle Eriksson har jag känt ett tag. Hon har ju bland annat medverkat på Uppsala Comix flera gånger. Hennes lilla handsydda konstfanzine var jag tvungen att införskaffa. Sen har vi Johan Wanloos senaste...


Domedagsvikingen är en äventyrsbok. En sådan där där man får välja själv vad som händer. Fantastiskt dum och rolig. Jag hann lyssna till en liveläsning ur boken också.


Avslutningsvis plockade jag upp Nicolas Krizans andra bok om Mallan. En enkel historia med djup. Som vanligt välgjord och stilren.

Jag köpte några billiga böcker från Optimal (förlaget la ner för ett antal år sedan och deras lager reas fortfarande ut) men jag vill inte avslöja vad jag köpte för de skall bli presenter. Själv har jag de redan.

No comments:

Post a Comment