Tuesday 18 April 2017

Repris: Nytt i vinter

Det blev vinter till sist. Det har varit ganska kallt ett tag nu och det är vitt på marken.

Genom ateljéfönstret ser jag Lars (vår katt) bearbeta sin senaste fångst. Mest troligt en näbbmus. Nu verkar han dock ha förlorat den i granriset som ligger vid botten av trappen.

Igår anlände ett tungt paket. Det var mina exemplar av de senaste böckerna jag illustrerat åt Nypon förlag. Två nya i Erik-serien, två st i Lea-serien samt Pappa, jag är hungrig!

Det är alltid lika kul att bläddra i de nytryckta böckerna. Trots att jag vet exakt hur varje sida ser ut så är det alltid lite konstigt att se det i färdig form. Något som jag blev väldigt glad av att se är hur bra tapeten (pärminsidan) blev på Mårtens Pappa, jag är hungrig!

Jag har nu passerat 40 böcker som jag illustrerat åt förlaget sedan 2010. Både Torsten Bengtsson och Mårten Melin som är författarna till alla dessa böcker är ett nöje att jobba med. De skriver roligt, finurligt och spännande. Jag fick ett mail igår att Torsten håller på med några nya böcker om Erik. Det skall bli kul att se vad han råkar ut för den här gången.

-----------------------
Detta inlägg är en repris från min gamla blogg hos Upsala Nya Tidning. Publicerad: 17 jan 2017.

No comments:

Post a Comment